4 of 8 weken programma

Leren jezelf zijn

Van onzekere, niet gemotiveerde, vermoeide leerlingen naar jongeren die in hun kracht staan, weten wat ze willen en meer in verbinding zijn met zichzelf en met elkaar!

In 4 of 8 weken werk ik met jouw leerlingen aan het versterken van hun mentale gezondheid en mindset en laten we taboes los. Leren jezelf zijn is daarbij de hoofdfocus in dit programma.

Meld je nu aan! Lees hieronder meer informatie over het programma.

leren jezelf zijn
beeldmerk rand

Herken je dit?

Jij bent gestart met werken in het onderwijs omdat jij energie krijgt van het werken met jongeren. Ze zijn nog jong, onwetend en de wereld ligt aan hun voeten. Jouw hart gaat sneller kloppen wanneer jij voor de klas staat en deze groep kennis en informatie bij mag brengen.

Alleen nu merk je dat:

Het is tijd om onze jongeren zo te gaan onderwijzen en begeleiden dat ze gezien worden en dat ze zich fijn voelen op school. Dat ze leren wie ze zijn en dat ze zichzelf accepteren. Waarin ze geleerd hebben waar ze voor staan, hoe ze hun eigen voorwaarden creëren en hoe ze gelukkig zijn.

Nu heb ik goed nieuws voor je. Het kan echt anders!

Misschien werk jij pas sinds kort in het onderwijs, of juist al heel lang. Vaak hoor ik van mentoren of docenten dat toen zij begonnen met werken in het onderwijs, ze de verwachting hadden dat zij de leerlingen wél zouden kunnen motiveren en dat zij de lessen zo zouden maken dat leerlingen altijd aandachtig luisteren. Waarschijnlijk valt dat nog wel eens tegen. 

Ik geloof niet dat dat in de manier zit waarop jij voor de klas staat en lesgeeft. Jij zet je in met alles wat je hebt, probeert het zo interessant mogelijk te maken, bedenkt nieuwe dingen, combineert verschillende werkvormen en doet dit ook nog met plezier. Nee jouw inzet, daar ligt het niet aan!

Het is namelijk zo veel groter dan dat. Het zit ‘m er in wat wij als maatschappij uitstralen en belangrijk vinden. Wij zeggen met z’n allen: je gaat naar school, je moet op tijd komen. Elke les moet je alles geven. Als je thuis bent maak je huiswerk. Je haalt hoge cijfers. Haal het maximale uit wat erin zit. Hard werken, ja, dan kom je er wel. Niet gelukt? Dan heb je niet hard genoeg je best gedaan. Lukt het even niet? Probeer het nog maar wat harder dan.

Misschien klinkt dit heftig en overdreven, maar vaak is het wel zo. We zeggen niet altijd letterlijk deze woorden, maar het is wel vaak de essentie. Maar het kan dus anders, echt. In plaats van te zeggen dat iemand door moet zetten, vragen naar wat maakt dat het even niet lukt. Vragen stellen, praten, verbinden, kwetsbaarheid, openheid en oprechte contacten. Als je het mij vraagt, is dat wat het onderwijs nodig heeft.
Dat doen, maar daar ook over leren dus. Want wat je leert, weet en voelt kun je ook uitdragen. Als je iets snapt, kun je het ook doen.

En dat is dus precies wat ik met de leerlingen in het Leren Jezelf Zijn programma ga doen. Doormiddel van verschillende thema’s aandacht besteden aan hoe het eigenlijk met je gaat, wat je eigenlijk wilt, wie je bent en hoe het zit met jouw mentale gezondheid en mindset.

Durf te doen wat het onderwijs nodig heeft.

In mijn werk in de GGZ zie ik jongeren waarbij er al lange tijd veel speelt en jongeren die niet weten wie ze zijn en wat ze met zichzelf aan moeten. Ze durven niet hun ware aard te laten zien. 

75% van alle psychische aandoeningen ontstaat voor het 25e levensjaar. Het is dus belangrijk om op tijd aan de slag te gaan met hoe je in je vel zit, aandacht hebt voor wat er in je leven gebeurt en hoe je hier richting aan kunt geven. Dit is nodig om te voorkomen dat problemen verergeren. 

School is bij uitstek een plek waar het goed met je kan gaan terwijl het niet (zo) goed met je gaat. Jongeren hebben vaak een zelfbeeld ontwikkeld dat bestaat uit verwachtingen van anderen en van de maatschappij. Hierdoor houden ze iedereen tevreden, maar worden daar zelf ontevreden van. Met als gevolg dat ze het gevoel hebben dat hun leven niet van hen is.

Jongeren hebben vergeleken met vroeger veel meer keuzeruimte om hun leven zelf vorm te geven. Maar zelf keuzes maken is niet makkelijk. Het vergt verantwoordelijkheid en die komt niet even aanwaaien. Dat verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkel je wanneer je volwassen wordt, maar daar heb je wel een beetje hulp bij nodig. Dat is precies de reden waarom school de plek zou moeten zijn waar kinderen leren hun eigen keuzes te maken, te beslissen wat zij zelf echt willen en waar ze de mogelijkheid hebben te onderzoeken.

Even terug naar de jongeren die ik zie binnen de GGZ. Er zijn al genoeg instellingen die deze jongeren weer helpen zichzelf terug te vinden. Alleen is er nog niks voor alle jongeren geregeld. Hier blijf ik me dagelijks over verbazen en waar ik niet langer naar wil kijken zonder iets te doen. Echt impact en verschil maken voor jongeren in Nederland, zodat zij sterke en mooie mensen worden vol vertrouwen en kennis in zichzelf, dat is waar ik voor sta!

Dus wat ga jij doen? Ontkennen dat dit nodig is in het onderwijs, of mij je laten helpen?

Hoe ziet het Leren Jezelf Zijn programma er uit?

4 of 8 weken lang kom ik één lesuur per week (of een andere frequentie) een workshop geven aan jouw klas. Elke week is er een ander thema, waarbij elk thema gericht is op mentale gezondheid en mindset. In deze 8 weken geef ik jouw leerlingen informatie, krijgen ze opdrachten en doen ze ervaring op met de verschillende thema’s.

Na 4 of 8 weken hebben jouw leerlingen heel veel geleerd over zichzelf, maar ook over elkaar. Tijdens het programma is er de tijd en ruimte om vertrouwen en veiligheid op te bouwen, waardoor het steeds makkelijker zal worden voor leerlingen om zich open te stellen en hun kwetsbaarheid te laten zien. Die kwetsbaarheid en openheid zorgt er voor mij voor dat ik de leerlingen beter leer kennen en nog beter in kan spelen op wat ik zie en ervaar bij de groep.

leren jezelf zijn

Een goede gezondheid begint niet in de sportschool, maar in je hoofd.
– Wouter de Jong

leren jezelf zijn

Praktische informatie

Deze thema’s komen aan bod in het 4 weken programma:

stress

Omgaan met verwachtingen uit de maatschappij

angst en schaamte

Zorgen voor je brein & lijf

Slaap – voeding – beweging

onzekerheid

Social media

praten en luisteren

Meningen van anderen

Deze thema’s komen aan bod in het 8-weken programma:

Thema’s uit het 4 weken programma +

grenzen

Grenzen aangeven

kracht van je brein

Onzekerheid vs zelfvertrouwen

emoties

Geluk

wie ben ik

Wie ben ik & wat wil ik

Na dit programma

Wat anderen zeggen

Reacties van leerlingen over wat ze meenemen uit de workshop die ze gevolgd hebben:

"Dat anderen ook net zoveel bezig zijn met zichzelf als jij."
- leerling VWO 3

"Het was een fijne workshop omdat het om een onderwerp gaat dat niet heel vaak besproken wordt op school"
- VWO 4 leerling

"Handig voor de toetsweek"
- leerling VWO 3

"Ik ben erachter gekomen dat het belangrijk is om de oorzaak van stress te vinden in plaats van het alleen maar proberen het te bestrijden, dan is het eigenlijk te laat."
- VWO 3 leerling

Veel gestelde vragen

Vier of acht keer kom ik langs voor één workshop. De frequentie bepalen we samen. Elke workshop duurt één lesuur.

De investering in het 4 weken programma is €689 exclusief BTW, exclusief eventuele reiskosten. De investering in het 8 weken programma €1139,- exclusief BTW, exclusief eventuele reiskosten. Vanaf ’s-Heerenberg, vanaf 15 km enkele reis wordt er 19 cent per kilometer in rekening gebracht. 

De workshop is geschikt voor klas 1-6 van mavo, havo of vwo. Twijfel je of de workshop voor jouw klas geschikt is? Stuur een mail naar: info@lerenjezelfzijn.nl of meld je aan via het formulier hieronder. We hebben dan even contact en kijken of de workshop bij jouw klas past.

Ik geef de workshops bij jou op school. Het is belangrijk dat de ruimte voorzien is van een beamer, elektrisch schoolbord of een ander middel om een digitale presentatie te laten zien. Ook is het belangrijk dat 20 minuten voor de workshop begint, ik vast het lokaal in kan om alles voor te bereiden en klaar te zetten.

In de voorbereiding van de workshop vragen hebben we altijd even contact en vraag ik of er leerlingen in de groep zijn die speciale aandacht nodig hebben of voor wie de omstandigheden nu, om wat voor reden ook, extra zwaar zijn. Daar wordt zeker rekening mee gehouden.

Grenzen aangeven is een belangrijk thema dus hier is ook aandacht voor tijdens de workshop. Wanneer voelt iets nog wel goed en wanneer niet meer?

De workshop wordt niet als confronterend ervaren maar als een fijn moment, waar je ook nog eens wat van leert.

De ervaring is dat de meeste leerlingen mee zullen doen, ook van de leerlingen waar het niet van verwacht wordt.
Wanneer een leerling niet actief mee wil doen aan de workshop, is dat oké. Hier wordt niet te veel aandacht aan besteed. Wanneer een leerling, om wat voor reden ook, niet mee wil doen bewaken we samen met de aanwezige docent dat dit geen probleem is voor de rest van de groep.

Er is altijd een docent of mentor aanwezig tijdens de workshop.
Of je actief mee wil doen is aan jou zelf. Meestal vinden de leerlingen het wel erg leuk als je mee doet en draagt het op een positieve manier bij aan hun eigen betrokkenheid bij de workshop.

beeldmerk rand

Aanmelden

Vul je gegevens in via onderstaand formulier, dan neem ik contact met je op. 

Inschrijven is volledig vrijblijvend, nadat jij de gegevens achtergelaten hebt plannen we altijd een kennismaking in. Dan kijken we samen of het programma geschikt is voor jou, jouw klas en/of school.

Heb je vragen over dit programma? Dan kun je mij altijd mailen via info@lerenjezelfzijn.nl.

Scroll naar top